www.kaxie.tk ;)

Alla inlägg den 20 december 2009

Av Linnéa :) - 20 december 2009 18:05

Blev super-duper nöjd med den!



Vad tycker ni (A)?

GIllar själv den <3

Gör ni :D?

Av Linnéa :) - 20 december 2009 17:54

Ska bara fixa bakgrund, m.m

Av Linnéa :) - 20 december 2009 17:38

DEN KOMMER BLI JÄTTEFIN<3

Av Linnéa :) - 20 december 2009 17:14

Idag ska jag faktiskt baka lusse-bullar!

mums!

Av Linnéa :) - 20 december 2009 16:05

Oj!


Har gjort 25 inlägg idag xD


Fett mycket!


Älskar er!

Av Linnéa :) - 20 december 2009 15:54

 

Heeej<3

Åt precis mat, har inte lika ont längre!


Byee, kommer såklart vara frisk på julafton ni som undrar ;)

Av Linnéa :) - 20 december 2009 15:19

När kommer lillebror? Kim (t h) var 20 år när hon fick sitt första barn. Sedan dess har hon varit mammaledig i sex år med tre flickor. Minstingarna Holly och Svala är ett och två år. Den 22 december är det meningen att de ska få en lillebror.
Foto: Krister Halvars

Mor & dotter väntar barn – samtidigt

Mamma Anette, till vänster, är nu gravid samtidigt som dotte
Mamma Anette, till vänster, är nu gravid samtidigt som dottern Kim.
Foto: Krister Halvars

Fakta/Anette och Kim

Anette Nivrén

Ålder: 44.


Familj: Man, en son och tre döttrar.


Bor: Säter i Dalarna.


ANETTE: ”Vi har nog båda två en väldigt starkt modersinstinkt. Har man möjlighet att vara mycket med sina barn ska man ta den.”



Kim Nivrén

Ålder: 26.


Familj: Man och tre döttrar.


Bor: Stora Skedvi i Dalarna.


KIM: ”Jag känner mig aldrig fast eller uttråkad av att bo på landet och ha många barn. Jag håller mig sysselsatt och vill jag iväg så har ju barnen en pappa som kan ta hand om dem.”




Kim, 26, och hennes mamma Anette, 44, är bästa vänner – nu blir deras barn klasskompisar

Kim Nivrén, 26, och hennes mamma Anette, 44, är bästa vänner.


De pratar i telefon varje dag och lånar varandras kläder.


Till hösten ska de börja på samma utbildning.


Men först ska de föda barn — nästan samtidigt.



Jättekul! Jätteroligt! Det bubblar av glädje och iver när mamma och dotter Nivrén ska berätta om sig själva. Och om hur det kommer sig att de båda två sitter där i soffan med putande magar i snarlika storlekar.


Om en dryg vecka väntas Kim föda sitt fjärde barn och i mars kommer Anettes femte. Två nästan jämngamla barn, den ena moster till den andra, och som – om Kim föder sent – förmodligen kommer att gå i samma klass i skolan.


– Det är bara en slump att vi får barn samtidigt. Jag var gravid först och sedan kom mamma och sa att hon också var det, säger Kim.


– Det är nog rätt typiskt oss.


I vår familj är vi ganska annorlunda med förhållanden och barn. Min mamma var 17 år när hon fick mig och jag har en sladdsyster som är tre år äldre än Kim, säger Anette och skrattar.


Har redan fyra barn

Egentligen hade hon inte tänkt att hon skulle ha fler barn. Hon har sedan tidigare, förutom Kim, döttrarna Kasandra, 21, och Stefanie, 13, och sonen Kenny, 23.


Men så träffade hon Gerry, som är 14 år yngre och då gick det som det gick.


– Jag tänkte att jag inte kunde blir gravid igen så det kom som en överraskning. En glad sådan, särskilt som min man inte har barn sedan tidigare, säger Anette.


Gillar teater och dans

Graviditeten har gått som på räls hittills och hon känner sig varken som 44 eller som mormor. Kim och hon är lika mycket kompisar som mor och dotter. De ringer eller sms:ar varandra varje dag och har flera gemensamma intressen. Båda brinner för konst, teater och dans och så gillar de att måla, pyssla och fixa gamla möbler. Men, när det verkligen gäller då går mammarollen först, betonar Anette.


– Jag kan vara riktigt hönsig också, till exempel när Kim och barnen är sjuka. Och när Kim var ensamstående med sin äldsta dotter fanns jag förstås där som mamma.


Kims tre flickor, Nowa, Svala och Holly är sex, två och ett år. Den nye familjemedlemmen, en lillebror, är beräknad till den 22 december. Han var planerad, även om det gick lite snabbare än förväntat.


Mammaledig i sex år

Trots sin ringa ålder är Kim den i släkten som varit äldst, 20 år fyllda, när hon fick sitt första barn. Alltsedan dess har hon varit mammaledig. Äldsta tjejen är på förskolan fyra timmar varje dag, medan de andra två är hemma med henne på heltid. Hon och sambon Stefan befinner sig mitt i småbarnslivets mest intensiva skede.


Ändå väljer de att höja ribban.


– Vi tycker att det är mysigt med en stor familj. Barnen kommer att ha jättestor nytta av varandra och jag tycker inte att det är särskilt jobbigt faktiskt. De är så lugna och snälla och sover bra på nätterna. De är när de är sjuka eller när man har bråttom som det kan köra ihop sig.


Familjen bor i en fyrarumslägenhet i Stora Skedvi, ett litet samhälle med cirka 2?500 bosatta, i södra Dalarna. Därifrån är det två och en halv mil till mamma Anette som bor i en etagelägenhet inne i Säter med Gerry, Kasandra och Stefanie. Varken Kim eller Anette har körkort, så de ses inte riktigt så ofta som de skulle vilja.


– Vi får förlita oss på våra bilkörande män eller åka buss. Jag bodde själv i fjorton år där Kim bor nu och åkte ofta kommunalt ensam med alla barnen när de var små. Man vänjer sig, säger Anette.


De ser fram emot att få vara mammalediga tillsammans och ser bara fördelar med att deras yngsta barn blir jämnåriga.


Lånar tjejkläder av Kim

– Det känns inte konstigt alls, bara roligt. Vi kan ju agera barnmorskor åt varandra, säger Kim.


– Och jag som väntar en flicka kan låna tjejkläder av Kim, säger Anette.


Som om det inte vore nog med att få barn samtidigt så har mor och dotter dessutom ett gemensamt projekt inför nästa höst. Tanken är att de ska gå en 40 veckor lång kurs och utbilda sig till lackerare.


– Det känns skönt att veta att man har en plan. Jag kan längta lite efter arbetslivet, att få komma ut och andas då och då, säger Kim, som förutom ett vikariat som bildlärare och några försäljningsjobb aldrig riktigt tagit sig in på arbetsmarknaden.


Hon tillägger:


– Min sambo är utbildad plåtslagare, så vem vet, i framtiden kanske vi kan öppna eget med både plåt och lack.


Även Anette har tillbringat många år hemma med barnen när de varit små. När Kasandra fick leukemi för tio år sedan jobbade både Anette och Kim som personliga assistenter, eftersom de inte ville ta in någon utomstående. Sedan två år tillbaka är Kasandra helt frisk från cancern.


Kan ni tänka er att skaffa fler barn sedan?


– Absolut! Fast inte på en gång. Både min man och jag vill ha en stor familj, säger Kim.


För Anette är det annorlunda.


– Nej, åldern sätter stopp för mig. Risken för att något går snett blir bara större och det skulle inte vara rättvist mot de andra barnen känner jag.







































Av Linnéa :) - 20 december 2009 15:17

länsade grannens gran Hayden, 4, tog en öl ur kylskåpet och

länsade grannens gran Hayden, 4, tog en öl ur kylskåpet och fortsatte till grannen, där han stal fem julklappar.

Full 4-åring stal klappar

Ville till sin pappa i fängelset

LONDON. Hayden Wright, 4, drack sig full på öl och gjorde inbrott hos grannen.

Polisen hittade honom på gatan där han drev omkring iklädd en av de stulna julklapparna – en brun klänning.

Pojken ville helst av allt till sin pappa, som sitter i fängelse. Men polisen fick i stället köra lille Hayden till sjukhus, där han magpumpades för alkoholförgiftning, skriver Daily Star.

Mamman larmade polisen

Haydens mamma, April Wright, 21, larmade polisen efter att hon vaknat mitt i natten och upptäckt att sonen var försvunnen. Hayden ska ha kommit över en ölburk från kylskåpet innan han tog sig ut ur hemmet i Chattanooga i delstaten Tennessee i USA. Sedan tog han sig in till grannen genom en olåst ytterdörr.

Där stal han fem julklappar under granen. Bland annat den bruna klänning som han senare hittades i.

– Han rymmer för att leta efter sin pappa. Han vill råka i trubbel så att han hamnar i fängelse där hans pappa sitter, säger Haydens mamma April Wright till The Sun.

Hade fortfarande kvar ölen

När poliserna hittade pojken irrandes på gatorna i Chattanooga höll han fortfarande ölen i handen. Socialtjänsten har haft ett möte med Haydens mamma efter incidenten, men har bestämt sig för att inte vidta åtgärder mot familjen.

från aftonbladet

Presentation


Hejsan :)!
Jag heter Linnea kallas för Linn, jag har bloggat 2 år, fast på olika bloggsidor! Jag är jättebra på att göra webdesigner :)! Jag är jättesnabb på att skriva på datorer :) Ha det bra :)! OCH LÄNKA GÄRNA BLOGGEN!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad ska jag göra för att få bloggen bättre?
 Visa fler bilder!
 Skriva mer
 Göra en ny design!
 Göra längre inlägg
 Göra mer tävlingar
 Skriva om mode & trend
 Skriva om min vardag
 Ge skvaller
 Skriva skavller om andra bloggar!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<<
December 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok :)

Länkar :)

Rösta på mig!

BloggRegistret.se

BIldlänk :)


Ovido - Quiz & Flashcards